Maatjeswerk
Onze grootste parel! Begonnen in de onderbouw als ‘leuke activiteit’; inmiddels uitgegroeid tot één van onze grootste krachten. Kinderen in de onderbouw worden als ze bij ons op school beginnen gekoppeld aan een bovenbouw leerling. Zij ontmoeten elkaar op verschillende momenten in de week: georganiseerd doordat de oudere kinderen op hun periodeplan kunnen inplannen wanneer ze met hun jongere maatje gaan werken/spelen. Maar ook spontaan tijdens het buitenspel, overblijven, vieringen en alle andere momenten dat ze elkaar treffen. Doel was het creëren van een veilige omgeving voor de jongere kinderen. Resultaat is vele malen groter: groot gevoel van saamhorigheid en respect binnen onze hele schoolgemeenschap
Stamgroepwerk
Binnen het Jenaplanonderwijs vormt wereldoriëntatie het hart van het onderwijs; dat wat je leert heeft te maken met de oriëntatie op de wereld.
Kinderen stellen vanuit nieuwsgierigheid eigen leervragen. De stamgroepleider begeleidt het kind in het plan voor zijn zoektocht. Het antwoord op de zoektocht wordt gepresenteerd en gekoppeld aan de kerndoelen.Kinderen duiken in projecten die alles omvatten: geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, biologie maar ook taal, rekenen, lezen. Voorbeelden van projecten zijn: Kunst, Planten en Natuur, Geloof, Romeinen etc.
Inclusief onderwijs
Viering
Vieringen zijn een wezenlijk onderdeel van onze leef- en werkgemeenschap. We vieren zowel in de stamgroep als in de school. Je kunt hierbij denken aan het openen en afsluiten van projecten, het vieren van jaarfeesten en het presenteren van werk en/of expressieactiviteiten. Door samen te vieren laten we aan elkaar zien wat ons hoofd en hart bezig houdt. We delen ervaringen en belevenissen